Veles
2021. január 09. írta: Nadalien

Veles

Istenségek 1.

weles_by_jolandajaworska.png

Veles
vagy Volos, Vlas, Vlasii, Weles, Skotibog

Mitológia: Szláv mitológia / Rodnovery
Alternatív formák: Sárkány - kígyó medve fejjel és lelógó, szőrös fülekkel
Erői: az Alvilág istene, a föld és vizek istene, csínytevő isten, a mágia, jószág, aratás, bőség és zene istene
Attribútumok: nedves, gyapjas, szőrös, sötét
Szimbólumok: bikaszarvak
Állatok: fekete medve, kos, kutya, birka; kígyó, farkas
Növények: fűz

Testvérek: Perun (bizonyos forrásokban testvérek vagy vértestvérek)
Riválisok: Perun
Keresztény alakmásai: Szent Balázs, Szent Miklós // az Ördög

Helyek: erdei keresztutak, folyópart, erdei források, mocsarak
Nap/Fesztivál: szerda; Mindszentek napja; február 11-24 (farsangi időszak)
Oltár: fekete állatmotívumok, kosszarv, fekete gyapjú vagy szőr, kolomp, fűszerköteg, pézsma, faikon
Felajánlások: csirkeszív, főtt kukorica, bazsalikom, árpa, búza, fagyöngy, kenyér, tej, sör, zene
Eszközök: zene és dal; mantrák, énekek

Fontosnak éreztem, hogy most írjak Velesről legalább egy kis infóblokkot, mivel  a mostani események, a horvátországi folyamatos földrengésekkel nagy valószínűséggel hozzá köthetőek egy elrontott rituálé vagy felajánlás miatt - és ezeknek az "utórengései" hatással vannak a mi kovenünkre is. Fejfájások, rosszullétek, furcsa álmok. A tanács azonban, amit a vezetőinktől kaptunk, hogy várjunk ki és figyeljünk, tanuljunk a most történtekből és róluk, de nem a mi dolgunk megoldani, hiszen nem mi okoztuk és nem a mi hatáskörünkbe tartozik.

Veles egy szláv istenség, az alvilág, a föld, a vizek, de az aratás, a bőség és zene istene is. A nevét több eredetre és tőre is visszavezetik, amik között a gyapjú, a szőr, de a nedvesség és ezáltal a mocsaras területek is köthetőek hozzá. A legfontosabb mítosz vele kapcsolatban a Perunnal folytatott égi harca, amit viharmítoszként vagy káoszharcként is lehet kategorizálni. Bár a kereszténység szűrőjén át a jó és rossz csatájának tűnhet a két istenség harca, a mitológiával foglalkozó szakemberek inkább egy ciklikus harcot látnak a történetben. Egy természetes változást, önmagát mindig ismétlő eseményt, ami a rend megbomlásával kezdődik, a harccal teljesül ki és az újjáéledés és az újrakezdés a "vége". Magyarázat lehet a mítosz a természeti erők ellentétére és a vihar kialakulására, de akár magának az évnek a változására is, hiszen Veles bár az alvilág ura, így az év legsötétebb időszaka felett is hatalma van, de közben a föld, a jószág és a földművelés is hozzáköthető, ahogyan az év legsötétebb időszakából átváltunk a tavaszba és elkezdődik a természet újjászületése.

Érdekes módon az oltára vagy a róla készült szobrok mindig a többi istenségétől távolabb álltak. Míg ezok általában egy domb tetején, addig Veles annak a tövében, közelebb a földhöz, a néphez, a gyökerekhez, a Világfa tövéhez. A keresztény mentalitásban ez az ördöghöz tette hasonlatossá, azonban számomra az összes attribútumával együtt azt mutatja, hogy sokkal inkább a köznép istene, evilági isten volt, akihez a legtöbbet fordultak az emberek. Nem véletlen védnöke a háziállatoknak és a pásztoroknak, de az utazó muzsikusoknak is.

Veles fesztiválját február 11. és 24. között tartják a Rodnovery vagy a Szláv Nemzeti Hit (Slavic National Faith) követői. Ehhez a farsangi-karneváli időszakhoz is a káosz, a társadalmi rend megbontása kötődik általában, mint ahogyan egy alvilági, csínytevő istenséghez is illik. Az fesztivál azonban a termékenységről, a bőségről és a házi állatok egészségéről szól. Imát mondanak az állatok és a vetés egészségéért, ehhez általában tej vagy kenyér áldozatot mutatnak be. A borjúhús ekkor tiltott, de ezen kívül minden más megengedett, leginkább gabonát esznek zsírban megfőzve. Szórakozásként pedig rituális harcokat tartanak.

Ezen kívül mindszentek napján is szokás áldozatot bemutatni Velesnek. Ebben az időszakban inkább az alvilági, mágia istenség képében közelítenek hozzá. Egyrészt az elhunytak tisztelete miatt, másrészt pedig azért, mert a szlávok is úgy tartják hogy ebben az időszakban a fátyol a mi világunk és a másik oldal között elvékonyodik, így sokkal könnyebbé válik mögé nézni, vagy tapasztaltabbaknak utazni a világok között. Veles pedig, a megfelelő áldozatért cserébe, tud ebben segíteni. A hagyomány úgy tartja, hogy a világok közötti utazásban a zene tud a legjobban segíteni. Veles a zene és a zenészek istene is, a neki felajánlott zene, mantrák, dalok pedig mind segíthetnek abban, hogy egy révületi vagy meditatív elmeállapotba kerüljön a felajánló, amiben könnyedén tud utazni a világok között.

Források:

A bejegyzés trackback címe:

https://thelearningwitch.blog.hu/api/trackback/id/tr3816376896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása